De delas kostnadsfritt ut i princip varje svenskt hushåll, en gång i veckan eller en gång i månaden.
Kända exempel är i storstadsområdena Mitti-tidningarna (30-tal titlar i bl.a Stockholm), Lokaltidningen (20-tal titlar i Skåne) samt Direktpress (SDR´s tidningar i Göteborg och ett antal till av Sveriges största städer. Frotté ger ut en underhållande månadstabloid i mellansvenkla städer liksom att det i de norrländska städerna är vanligt med magasinskvalitet (Tidningen 7, Guiden och Gestrike Magasinet).

Det de har gemensamt är extremt hög läsbarhet och lång livslängd. Innehållet är i första hand lokalt eller regionalt och i princip hela målgruppen (17-75 år) finner massor av intressant läsning och lokala erbjudanden. Läsbarheten är skyhög och både redaktion och distributör blir nedringda av uppmärksamma, och i vissa fall förbannade, läsare om tidningen av någon anledning skulle utebli.

Runt om i landet finns det alltså ungefär 150 gratistidningar som förvånande nog inte de stora annonsköparna och mediabyråerna riktigt upptäckt än - till skillnad mot de lokala annonsörerna som är själva förutsättningen för dessa tidningars existens då de inte uppbär något presstöd utan är 100% annonsfinansierade.

Av tradition har många av dessa tidningar, som levt i symbios med både sin marknad och målgrupp, inte behövt göra några läsarundersökningar för att bevisa sitt existensberättigande men i de fall detta gjorts har det genomgående visat sig att resultatet varit mycket positivt och fördelaktigt jämfört med alla andra mediakanaler.

I Ljusdal (Hälsingland) genomförde nyligen Posten genom Market Watch en läsarundersökning av gratistidningen Ljusdals Tidning med en upplaga av 24.000 exemplar. Undersökningen visade att hela 90% av invånarna läste ett visst nummer av tidningen och av dessa tyckte 97% att den är mycket läsvärd!

Ta del av hela undersökningen här:
http://www.svenskpress.se/matning/LJT_effektmatning.pdf

Med vänliga mediahälsningar

Joe Formgren
Propress.se

PS. Vill du veta mer om Sveriges hushållsdistribuerade gratistidningar se:
http://www.sverigetotalen.se