Sveriges mest lästa tidningar minskar inte!
31/5, 2009 kl. 23:23I kristider pratas det nästan enbart om minskade upplagor och sämre annonsintäkter. Det stämmer i allra högsta grad om vi ser till morgontidningar och kvällspress där upplagor och räckvidd minskar obönhörligen från år till år.
Det finns dock ett lysande undantag som inte tappat en enda läsare eller minskat ett enda exemplar i upplaga de senaste åren - det är de hushållsdistribuerade gratistidningarna.
Kända exempel är i storstadsområdena Mitti-tidningarna (30-tal titlar i bl.a Stockholm), Lokaltidningen (20-tal titlar i Skåne) samt Direktpress (SDR´s tidningar i Göteborg och ett antal till av Sveriges största städer. Frotté ger ut en underhållande månadstabloid i mellansvenkla städer liksom att det i de norrländska städerna är vanligt med magasinskvalitet (Tidningen 7, Guiden och Gestrike Magasinet).
Det de har gemensamt är extremt hög läsbarhet och lång livslängd. Innehållet är i första hand lokalt eller regionalt och i princip hela målgruppen (17-75 år) finner massor av intressant läsning och lokala erbjudanden. Läsbarheten är skyhög och både redaktion och distributör blir nedringda av uppmärksamma, och i vissa fall förbannade, läsare om tidningen av någon anledning skulle utebli.
Runt om i landet finns det alltså ungefär 150 gratistidningar som förvånande nog inte de stora annonsköparna och mediabyråerna riktigt upptäckt än - till skillnad mot de lokala annonsörerna som är själva förutsättningen för dessa tidningars existens då de inte uppbär något presstöd utan är 100% annonsfinansierade.
Av tradition har många av dessa tidningar, som levt i symbios med både sin marknad och målgrupp, inte behövt göra några läsarundersökningar för att bevisa sitt existensberättigande men i de fall detta gjorts har det genomgående visat sig att resultatet varit mycket positivt och fördelaktigt jämfört med alla andra mediakanaler.
I Ljusdal (Hälsingland) genomförde nyligen Posten genom Market Watch en läsarundersökning av gratistidningen Ljusdals Tidning med en upplaga av 24.000 exemplar. Undersökningen visade att hela 90% av invånarna läste ett visst nummer av tidningen och av dessa tyckte 97% att den är mycket läsvärd!
Ta del av hela undersökningen här:
http://www.svenskpress.se/matning/LJT_effektmatning.pdf
Med vänliga mediahälsningar
Joe Formgren
Propress.se
PS. Vill du veta mer om Sveriges hushållsdistribuerade gratistidningar se:
http://www.sverigetotalen.se
Denna artikel är publicerad på ReklaMedia via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!