BAKGRUND - 3 (TRE) har lanserat en ny tillvalstjänst som kallas "3Vänner Plus". Enligt 3's egen marknadsföring på Mitt3 (kundportal) samt på deras hemsida så ska man kunna "ringa fritt och skicka 3000 fria sms till EN valfri mobiltelefonoperatör" med denna tillvalstjänst aktiverad.


CITAT - från 3's hemsida (21 feb 2011):

"Ring fritt och skicka 3000 fria SMS. - Ringer några av dina vänner med en annan operatör? Med tjänsten 3Vänner Plus kan du hålla kontakten med alla dina vänner till en låg kostnad, oavsett vilken operatör de ringer med. För endast 69 kr/månad får du ringa fritt och skicka 3000 fria SMS till en valfri annan operatör. Välj mellan Telia, Tele2 Comviq och Telenor (Halebop och andra delägda operatörer ingår inte)."

HÄNDELSE - Patrik Larsson innehar ett mobiltelefonabbonemang och brukar mobiltelefonoperatören 3. Då hans ordinarie samtalstid (fria minuter som fylls på varje månad) började att sina på det ordinarie abbonemanget under mitten av månaden så tittade han på flera olika alternativ, och fastnade för- samt tecknade tillvalstjänsten "3Vänner Plus" den 17 februari 2011 i hopp om att det skulle förebygga oönskade utgifter på februari månads faktura. Men trots tecknandet av tillvalstjänsten så debiterades ändå den här månads kommande samtal.

Den 18 februari 2011 så tog jag (Patrik) kontakt med 3's kundtjänst (faktureringsenheten) avseende (som jag ansåg den felaktiga) debiteringen på fakturan som rörde den nytecknade tillvalstjänsten "3Vänner Plus". Patrik framförde även att 3's medarbetare skulle läsa upp avtalsvillkoren för tjänsten samt en definition av den faktiska betydelsen att "ringa fritt".

3 (TRE) KUNDTJÄNST SVARAR per telefon den 18 feb 2011 angående tillvalet: 3Vänner Plus - Att "ringa fritt" betyder egentligen att man får 3000 (begränsade) minuter samt 3000 sms i tillvalspaketet. Jag fick även information om att om man tecknar tillvalet i mitten av månaden eller senare så får man bara 1500 (begränsade) samtalsminuter och 1500 sms i tillvalspaketet. - Då jag framförde mina klagomål där jag uttryckte mitt missnöje samt att jag personligen ansåg att är falsk marknadsföring att promota en tjänst men inte leverera varan... så fick jag kompensation med 700 KR på denna månads (feb) faktura för FASTA avgift/er (alltså februari månads (den månad som samtalen debiterats, EFTER att jag tecknat tillvalet)).

SAMMANFATTNING - som kund så känner jag mig oerhört lurad då det inte tydligt framgått i marknadsföringen att "ringa fritt" egentligen betyder begränsning/ar enligt 3's riktlinjer och normer. Kan även nämna att när jag tecknade abbonemangstillvalet/tjänsten (den 17 feb 2011) på 3's hemsida (som inloggad kund) så fanns det inte heller någon möjlighet att läsa sig till dessa "begränsningar" någonstans. Det fanns ingen info gällande detta varken som inloggad kund eller på 3's egen hemsida. Tanken med att jag tecknade detta tillval var ju att jag skulle SLIPPA OÖNSKADE UTGIFTER på DENNA MÅNADS faktura. Och en sak till, när det inte tydligt framgår annorlunda så utgår jag från att "per månad" betyder PER MÅNAD och inte som i detta fall " per två veckor". För jag hade gladeligen erlagt de 69 KR denna månad och fått "ringa fritt" (enligt 3 = 3000 minuter), för då hade min mobilräkning för februari månad bara ökat med 69 Kr... istället för nu med flera hundra (eller tusen) kronor som den kommer att göra nu.

Kommentera gärna artikeln, om du uppfattar marknadsföringen som 3 bedriver på annat sätt än vad jag gör.


Tack för ordet !!

// Patrik Larsson

---


KÄLLA: http://tre.se/Privat/Tjanster1/Tjanster/3Vanner-Plus