Vilka man kommunicerar med är ju ”er målgrupp”, vilket i rimlig-hetens namn bör vara betydligt fler än bara era kunder. Där skall nämligen alla era framtida kunder vara med likväl som era framtida medarbetare. Det betyder att antingen bestämmer ni er för att definiera flera olika målgrupper alternativt att i alla fall börja kategorisera ”målgrupppen” - beroende på hur långt ni kommit i arbetet med ert kundhanteringssystem. I de allra flesta förekommande fall innehåller de nämligen inget annat än kunder.
För bästa möjliga marknadsföring är det följaktligen grundläggande att ha en tydlig uppfattning om vilka man skall bearbeta och ha goda relationer med liksom att kartlägga dessa. Det finns med andra ord flera olika kategorier som är direkt avgörande för hur framgångsrik er verksamhet kommer att bli.

Kunderna och medarbetarna
Kunderna är naturligtvis den primära målgruppen, det skall vi inte sticka under stol med med. För inför dem måste just era produkter och tjänster vara bäst. Just det, absolut bäst i hela världen, i alla fall för era kunder. Är ni bara näst bäst så har ni ju inga kunder alls.
En målgrupp till som trots påståendet ovan är minst lika viktig, i alla fall så snart man byggt upp ett någorlunda stabilt kundunderlag är naturligtvis medarbetarna. Oavsett arbetsuppgifter eller befattningar gäller samma sak där. De vill och måste få veta vad som händer, hur det händer och varför. Visst kan många vara kvar i många år och tycka att jobbet suger men poängen är ju att med den inställningen blir det ju inte några vidare ambassadörer för verksamheten.
Den tredje målgruppen är också nog så viktig, nämligen prospecten, era potentiella kunder. Det som händer med befintliga kunder är att hur bra de än är så finns risken att de blir uppköpta, får nya inköpare eller av någon anledning kommer på obestånd och måste avvecklas. Ni måsta alltså hela tiden, i någon form, ha en medvetenhet om vilka era framtida kunder är och var de befinner sig.

Leverantörer och media
En ofta förbisedd målgrupp är leverantörerna. Dem tar man ofta för givet och byter gärna om de trilskas, är för dyra eller gör något mindre bra. Omvänt så är de oftast lysande ambassadörer som vitsordar dig och er verksamhet i och med att de får betalt för sina tjänster och är måna om fortsatt goda relationer. De för därför garanterat vidare era goda nyheter bara ni inte glömmer bort att kommunicera med dem.
Att ha en god relation till media är naturligtvis också av största vikt. Målgruppshantering och medvetenheten om denna är ju nämligen underlaget till hur ni hanterar de publika relationerna (PR). Att få fram sitt goda budskap till radio, TV och tidningar är ju toppen, förutsatt att nyheterna är goda förstås. Genom att er verksamhet nämns i massmedier så når ni ju automatiskt flera mottagare i alla era målgrupper. Men håll med om att det är bra att era primära målgrupper får viktig information direkt av er - särskilt innan de kanske tar del av en vinkel i pressen! Detsamma gäller även sociala medier som ni kan använda både för information och kommunikation. Goda och välinformerade ambassadörer sprider sedan nyheter, åsikter och värderingar vidare
Att ha koll på sina målgrupper är alltså ett måste för att kunna marknadskommunicera effektivt. För ett bra PR-arbete är det absolut nödvändigt för att veta vilka man skall skicka nyhetsbrevet till eller när man skall skicka en pressrelease.
När ni mediaplanerar är det av största ekonomiska vikt att veta om en tidning har möjlighet att nå alla era potentiella kunder eller kanske inte ens hälften. Vill man nå alla företag i en region kan man spara stora pengar på att betala en bråkdel för en annons i en tidning som distribueras till rätt målgrupp i stället för mångdubbelt i någon som går till flera men felaktiga.



Joe Formgren
Din vän i kommuni­kations­bruset
http://www.precisreklam.se

PS. Det finns en målgrupp till som i slutändan kanske har störst betydelse av dem alla. E-posta mig gärna om du tror att du sitter inne med svaret, annars kanske jag berättar det nästa gång vi träffas.