Det europeiska energimärkningssystemet
11/3, 2013 kl. 18:12Ett regelverk för klassificering av däck gäller numera sedan november 2012. Det är en ny bestämmelse, som antagits av Europaparlamentet. Den klassificerar redan nu, årets nya sommardäck, när det gäller energiförbrukning, säkerhet och miljö.
- Med hjälp av etiketten på eller intill däcket, kan du nu välja sådana däck, som förbättrar din säkerhet, reducerar bränsleförbrukning och bullernivån hos däcken, förklarar Roger Liljebjörn på Liljebjörns Däck & Bilvård i Sandviken.
- På den nya etiketten kan du se hur bra däcket är när det gäller:
RULLMOTSTÅND, som inverkar på bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
VÅTGREPPSPRESTANDA, som är viktig för säkerheten.
YTTRE DÄCKLJUD, som är en del av trafikbullret.
För alla typer av däck gäller att informationen måste ges på fakturor, säljdokument och allt tekniskt reklammaterial samt på internet!
Rullmotståndet är en kraft som tar bortåt 20 % av energin, som krävs för att få hjulen att snurra och för att förflytta ett fordon.
- Skillnaden, mellan ett toppendäck och ett riktigt dåligt sådant, kan bli en energibesparing så stor som ett par tusenlappar per år och personbil för normalbilisten!
För tunga fordon svarar rullmotståndet för 1/3 av bränsleförbrukningen och orsakar 1/3 av koloxidutsläppet.
- Därför finns det alltså all anledning att se över vilka sulor ens fordon kör omkring på!
- Och så några enkla tips från oss i branschen:
Kontrollera eller få kontrollerat däcktrycket varje månad.
20 % för lågt däcktryck kan öka bränsleförbrukningen med 1.7 %.
Kontrollera eller få kontrollerat hjulinställning och balansering åtminstone varje år eller vid varje hjulbyte.
Fel inställning kan öka bränsleförbrukningen och slita däcken i förtid, avslutar Roger Liljebjörn.
Hör gärna av er och besök oss för mer information:
Liljebjörns Däck & Bilvård
Gävlevägen 70, Sandviken
026-25 33 00
info@liljebjorns.se
Källa: Liljebjörns och EuroMaster.
Denna artikel är publicerad på ReklaMedia via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!