Kommunikation i kristider

Kommunikation i kristider

16/3 kl. 16:38

Ibland drabbar kriser samhället och nu har det uppstått en situation som de flesta av oss inte har varit i närheten av tidigare. Här följer några råd om vad du som driver eller ansvarar för någon form av verksamhet kan och bör tänka på när det uppstår samhällsstörningar och kriser som den vi nu är utsatta för.

Hur kommunicerar ni, på vilket sätt och i vilka kanaler? Egentligen skall det inte vara någon skillnad om ni redan har en kommunikationsplan upprättad. Nu är det långt ifrån alla som har det så här kommer några grundläggande råd som vi alltid arbetar med tillsammans med våra kunder.

1. Grunden är att till att börja med inse att någon har ansvaret för kommunikationen samt att alla som är berörda av er verksamhet i någon form kommer att söka efter information om hur ni hanterar det uppkomna läget.
Det gäller att samordna informationen internt och därefter Formulera - Publicera - Distribuera - Kommunicera budskapen.
Varje enskilt budskap behöver alltså bara skrivas rent en gång för att sedan distribueras vidare i flera kanaler. Lämpligen visualiserat med en bild som förstärker budskapet.

2. Börja ovillkorligen med att publicera informationen på er hemsidan. Där söker merparten all de som är intresserad av information om er först. Naturligtvis även på ert intranät om ni har ett sådant.

3. Därefter kan ni dela informationen från hemsidan i de sociala medier som ni arbetar med. Kan ni sedan motivera och mobilisera att så många som möjligt av era medarbetare delar budskapen vidare får ni ännu större räckvidd på era budskap.

4. Har samarbeten med nätverk och nyhetstjänster eller olika webbtidningar så har ni möjlighet att få ut er information även där. T.ex. http://www.effectplus.se eller http://www.svenskpress.se etc.

Ni kan annars få många liknande frågor i sociala medier, via e-post eller på telefon som ni kanske inte hinner med att svara på enskilt. Därför skall ni försöka ge svar på de vanligaste frågorna i er generella information på hemsidan, sociala medier och kanske även i pressreleaser.


Mer generella tips och råd här:
https://www.krisinformation.se/om-krisinformation/for-myndigheter-och-andra-aktorer/tips-om-kriskommunikation-vid-handelser


Behöver ni råd eller hjälp med att formulera och distribuera era budskap så är det bara att att höra av er.

Joe Formgren
med kollegor
070-679 79 00
http://www.presstjanst.se

Denna artikel är publicerad på ReklaMedia via Yodo News.

Joe Formgren

Joe Formgren

Gestrike Media AB

Från Gävle, Gästrikland

Medlem sedan 2007-04-21

Joe Formgren är reklamman, marknadsförare och kommunikationsstrateg. Grundare av SvenskPress.se genom Gestrike Media AB och delägare i Precis Rek... Läs mer

Kommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!

Publicera

Mer läsning

Google översättning

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Hjälp

Stäng

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer